Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Jednostki podległe

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pierwsza edycja Jagiellonian School of History and Culture przeszła do historii!

Pierwsza edycja Jagiellonian School of History and Culture przeszła do historii!

Pierwsza szkoła letnia Wydziału Historycznego, której motywem przewodnim była antropologia i historii pracy, odbyła się w dniach 27 sierpnia-2 września.

Przez cały tydzień uczestnicy wymieniali wiedzę i doświadczenia kulturowe związane z motywem przewodnim wydarzenia. Doskonałym punktem wyjścia było spotkanie integracyjne w niedzielę 27 sierpnia. Poniedziałkowe obrady rozpoczęślimy wykładem Irene Peano, który wnikliwie przyjrzał się zarządzaniu mobilnością pracowniczą na przestrzeni czasu i przestrzeni z perspektywy genealogicznej. Po przerwie kawowej odbyło się seminarium, podczas którego prelegenci i prelegentki omawiali tematy takie jak praca w centrach obsługi klienta w Bułgarii, sytuacja matek pracujących zdalnie w Londynie oraz antropologia przestrzeni roboczej w administracji UE.

W kolejnym dniu Katherine Lebow skupiła się na przedstawieniu reprezentacji pracy w polskim kinie w okresie socjalizmu państwowego. Następnie odbyło się seminarium, w ramach którego omawiane były tematy związane z kooperatywnymi kobietami z Jugosławii, wpływem globalnej gospodarki na pracowników przemysłu bieliźnianego w Polsce oraz aktywizmem związanym z bezpieczeństwem i higieną pracy w polskiej kopalni węgla w latach 60. XX wieku. Uzupełnieniem wystąpień był wyjazd naukowy i zwiedzanie miejsca dziedzictwa industrialnego: kopalni węgla Guido w Zabrzu oraz Katowic.

Kolejny dzień, piąty, rozpoczął się wykładem Sharryn Kasmir, który zgłębiał antropologię pracy, jej teorie i perspektywy badawcze. Po krótkiej przerwie, pełnej stymulujących dyskusji, analizowano zagadnienia takie jak forma pracy Kaam podejmowana przez młodych dorosłych mężczyzn w Północnych Indiach, praca uchodźców w Faridabadzie oraz etnograficzne badania pracownic zakładów sanitarnych w Mumbaju.

Ostatni, szósty dzień wydarzenia rozpoczął się wykładem Małgorzaty Fidelis, która przeanalizowała kwestie płci i pracy w kontekście historycznym i globalnym. Następnie dyskutowano na temat polityki wieku i pracy dzieci w brytyjskich Indiach, ogródków działkowych w Nowej Hucie oraz ruchu osiedlowego w tzw. „czerwonym Wiedniu” (po I wojnie światowej).

Szkoła Letnia „Modern History and Anthropology of Work” stanowiła cenne forum dla międzydyscyplinarnych dyskusji, łącząc badaczki z różnych dziedzin w celu zgłębienia złożonej i ewoluującej natury pracy. Wielogodzinne dyskusje niewątpliwie pomogły w zrozumienieniu antropologii pracy.