
Pierwsza szkoła letnia Wydziału Historycznego, której motywem przewodnim była antropologia i historii pracy, odbyła się w dniach 27 sierpnia-2 września.
Przez cały tydzień uczestnicy wymieniali wiedzę i doświadczenia kulturowe związane z motywem przewodnim wydarzenia. Doskonałym punktem wyjścia było spotkanie integracyjne w niedzielę 27 sierpnia. Poniedziałkowe obrady rozpoczęślimy wykładem Irene Peano, który wnikliwie przyjrzał się zarządzaniu mobilnością pracowniczą na przestrzeni czasu i przestrzeni z perspektywy genealogicznej. Po przerwie kawowej odbyło się seminarium, podczas którego prelegenci i prelegentki omawiali tematy takie jak praca w centrach obsługi klienta w Bułgarii, sytuacja matek pracujących zdalnie w Londynie oraz antropologia przestrzeni roboczej w administracji UE.
W kolejnym dniu Katherine Lebow skupiła się na przedstawieniu reprezentacji pracy w polskim kinie w okresie socjalizmu państwowego. Następnie odbyło się seminarium, w ramach którego omawiane były tematy związane z kooperatywnymi kobietami z Jugosławii, wpływem globalnej gospodarki na pracowników przemysłu bieliźnianego w Polsce oraz aktywizmem związanym z bezpieczeństwem i higieną pracy w polskiej kopalni węgla w latach 60. XX wieku. Uzupełnieniem wystąpień był wyjazd naukowy i zwiedzanie miejsca dziedzictwa industrialnego: kopalni węgla Guido w Zabrzu oraz Katowic.
Kolejny dzień, piąty, rozpoczął się wykładem Sharryn Kasmir, który zgłębiał antropologię pracy, jej teorie i perspektywy badawcze. Po krótkiej przerwie, pełnej stymulujących dyskusji, analizowano zagadnienia takie jak forma pracy Kaam podejmowana przez młodych dorosłych mężczyzn w Północnych Indiach, praca uchodźców w Faridabadzie oraz etnograficzne badania pracownic zakładów sanitarnych w Mumbaju.
Ostatni, szósty dzień wydarzenia rozpoczął się wykładem Małgorzaty Fidelis, która przeanalizowała kwestie płci i pracy w kontekście historycznym i globalnym. Następnie dyskutowano na temat polityki wieku i pracy dzieci w brytyjskich Indiach, ogródków działkowych w Nowej Hucie oraz ruchu osiedlowego w tzw. „czerwonym Wiedniu” (po I wojnie światowej).
Szkoła Letnia „Modern History and Anthropology of Work” stanowiła cenne forum dla międzydyscyplinarnych dyskusji, łącząc badaczki z różnych dziedzin w celu zgłębienia złożonej i ewoluującej natury pracy. Wielogodzinne dyskusje niewątpliwie pomogły w zrozumienieniu antropologii pracy.