Strategia rozwoju Wydziału Historycznego UJ na lata 2017-2020
CHARAKTERYSTYKA WYDZIAŁU
Wydział Historyczny Uniwersytetu Jagiellońskiego tworzy sześć jednostek: Instytut Archeologii, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Instytut Historii, Instytut Historii Sztuki, Instytut Judaistyki i Instytut Muzykologii. Pracownicy WH prowadzą badania w kilku dyscyplinach: archeologia, historia, nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii. Wydział prowadzi studia licencjackie i magisterskie na kierunkach: archeologia, etnologia i antropologia kulturowa, historia, historia sztuki, ochrona dóbr kultury, judaistyka, muzykologia. Na bazę lokalową WH składają się wykorzystywane przez instytuty budynki położone w historycznym centrum Krakowa i Kazimierza, w których znajdują się gabinety pracowników, sale dydaktyczne i odrębne biblioteki.
MISJA WYDZIAŁU
Misją Wydziału Historycznego jest:
- pomnażanie dorobku myśli teoretycznej i badań podstawowych w dziedzinie nauk humanistycznych w stałej współpracy z wiodącymi krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami badawczymi;
- dbałość o wysokie standardy etyczne prowadzonych badań;
- kształcenie na najwyższym poziomie naukowym z zachowaniem szczególnej troski o rzetelność badawczą, formowanie postaw obywatelskich i wszechstronne przygotowanie absolwentów do aktywności zawodowej;
- aktywna współpraca z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego i sektora publicznego dla społecznego rozwoju.
CELE STRATEGICZNE I OPERACYJNE
Przyjęta przez Uniwersytet Jagielloński strategia rozwoju do roku 2030 kładzie nacisk na dążenie do budowania jego pozycji jako nowoczesnego uniwersytetu badawczego cieszącego się renomą zarówno w świecie nauki jak w otoczeniu społecznym. Dążeniom do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych powinna towarzyszyć dbałość o przyciągnięcie najbardziej utalentowanej młodzieży z kraju i zagranicy i stworzenia jej jak najlepszych warunków do zdobywanie wiedzy, umiejętności i doświadczeń. Szczególnym wyzwaniem w najbliższych latach staje się większa otwartość na współpracę międzynarodową, tworzenie nowych zespołów badawczych, realizacja wspólnych projektów i zwiększenie liczby publikacji o zasięgu międzynarodowym. Wyzwaniem jest też większa otwartość Uniwersytetu i śmielsze wchodzenie w kontakty z otoczeniem społecznym, poszukiwanie nowych partnerów do współpracy i nowych form oddziaływania. Podejmując te wyzwania Wydział Historyczny opiera swoją strategię rozwoju na dążeniu do osiągnięcia trzech celów strategicznych i przyporządkowanych im celów operacyjnych:
CELE STRATEGICZNE |
CELE OPERACYJNE |
1. Wysoka jakość badań naukowych |
1.1 Aktywna i kompetentna kadra naukowa 1.2 Silny ośrodek badawczy organizujący współpracę krajową i międzynarodową |
2. Wysoka jakość kształcenia |
2.1 Doskonalenie procesu kształcenia 2.2 Poprawa warunków kształcenia 2.3 Zwiększenie konkurencyjność absolwentów na rynku pracy |
3. Silna obecność w środowisku społecznym |
3.1 Rozwój współpracy z instytucjami z otoczenia społecznego 3.2 Wprowadzenie nowych form oddziaływania na otoczenie społeczne |
IDENTYFIKACJA DZIAŁAŃ (CELÓW) OPERACYJNYCH
- CEL STRATEGICZNY: WYSOKA JAKOŚĆ BADAŃ NAUKOWYCH
Cel operacyjny 1.1 Aktywna i kompetentna kadra naukowa |
|||
Działania |
Odpowiedzialni |
Proponowane źródła finansowania |
Zakładane efekty |
obsada posiadanych etatów badawczo-dydaktycznych przez osoby o możliwie najlepszych kompetencjach i rozległym doświadczeniu |
dziekan, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr i zakładów |
środki własne, środki, środki z programu ID UJ |
utrzymanie potencjału badawczego przy zapewnieniu właściwej obsady zajęć dydaktycznych; zwiększenie efektywności publikowania i pozyskiwania grantów zewnętrznych |
utworzenie i obsada nowych etatów badawczych dla młodych naukowców |
dziekan, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z programu ID UJ środki pozyskiwane z projektów badawczych |
Zwiększenie stopnia mobilności kadry; utrzymanie lub zwiększenie liczby finansowanych ze środków zewnętrznych projektów badawczych |
|
|
|
|
opracowanie nowego systemu monitorowania i oceny aktywności naukowej pracowników
|
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów; przewodniczący rad dyscyplin |
środki własne, środki z programu ID UJ |
rzetelna ocena aktywności badawczej prowadzona w oparciu o jasne kryteria z uwzględnieniem specyfiki dyscyplin
|
tworzenie formalnych i nieformalnych zespołów badawczych w obrębie dyscyplin i o charakterze interdyscyplinarnym |
dziekan, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki pozyskiwane z projektów badawczych |
podniesienie kompetencji badawczych kadry; podjęcie nowych projektów badawczych; otwarcie nowych pól pozyskanie nowych grantów zewnętrznych |
Cel operacyjny 1.2 Silny ośrodek badawczy organizujący współpracę krajową i międzynarodową |
|||
utworzenie nowych etatów badawczych i ich obsada przez osoby z zagranicznych ośrodków naukowych
|
dziekan, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki pozyskiwane z projektów badawczych |
włączenie do pracy jednostek WH obcokrajowców; wymiana myśli i doświadczeń badawczych; otwarcie nowych pól badawczych; zwiększenie liczby wysoko punktowanych publikacji |
utworzenie międzynarodowych zespołów badawczych z udziałem pracowników WH |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr i zakładów |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki pozyskiwane z projektów badawczych |
wymiana myśli i doświadczeń badawczych; otwarcie nowych pól badawczych; pozyskanie nowych grantów zewnętrznych |
przygotowywanie publikacji we współpracy międzynarodowej |
dziekan i dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z programu ID UJ, |
zwiększenie liczby wysoko punktowanych publikacji |
opracowanie nowego systemu finansowego wsparcia organizacji konferencji |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki pozyskiwane z projektów badawczych |
utrzymanie lub zwiększenie liczby organizowanych spotkań naukowych krajowych i międzynarodowych; zwiększenie aktywności badawczej pracowników, doktorantów i studentów |
wdrożenie programu wsparcia aktywności publikacyjnej w renomowanych czasopismach i wydawnictwach o zasięgu międzynarodowym |
Dziekan |
środki własne, środki z programu ID UJ, |
zwiększenie liczby wysoko punktowanych publikacji |
podniesienie stopnia umiędzynarodowiania czasopism wydawanych przy wsparciu finansowym WH |
dziekan i dyrektorzy instytutów; redaktorzy czasopism |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki zewnętrzne pozyskiwane z programów ministerialnych |
spełnienie kryteriów listy Scopus; zdobycie wyższej liczby punktów na liście czasopism punktowanych |
modernizacja bazy lokalowej |
dziekan i dyrektorzy instytutów; |
środki własne, środki zewnętrzne |
poprawa warunków pracy i dobrostanu pracowników |
wypracowanie nowego modelu pracy bibliotek instytutowych |
dziekan i dyrektorzy instytutów; |
środki własne, środki zewnętrzne |
wprowadzenie nowych rozwiązań w funkcjonowaniu bibliotek jako wsparcia dla badań dla prac badawczych pracowników oraz wykonywania zadań w sferze identyfikacji i upowszechniania dorobku naukowego pracowników |
2 CEL STRATEGICZNY: WYSOKA JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA
Cel operacyjny 2.1 Udoskonalony proces kształcenia |
|||
Działania |
Odpowiedzialni |
Proponowane źródła finansowania |
Zakładane efekty |
-monitorowanie i ocena programów kształcenia |
dyrektorzy jednostek, władze dziekańskie, Wydziałowy zespół ds doskonalenia jakości kształcenia |
środki własne |
Regularne opracowanie raportów i propozycji zmian |
-monitorowaniu procesu kształcenia we współpracy z interesariuszami |
dyrektorzy jednostek, władze dziekańskie, Wydziałowy zespół ds doskonalenia jakości kształcenia |
środki własne |
zwiększanie udziału interesariuszy zewnętrznych w przygotowywaniu i konsultacjach programów kształcenia |
-unowocześnianie oferty dydaktycznej w oparciu o badania własne WH, potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego; potrzeby zwiększenia internacjonalizacji z uwzględnieniem postępu technologicznego i innowacyjnych form kształcenia |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne, granty zewnętrze |
udoskonalenie oferty dydaktyczna z uwzględnieniem aktualnych potrzeb studentów i oczekiwań podmiotów społeczno-gospodarczych; wprowadzenie nowych metod i technik kształcenia na odległość; zwiększenie ilości materiałów dydaktycznych dostępnych on-line; |
-monitorowanie stanu kadrowego WH |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne |
utrzymanie właściwej obsady kadrowej zajęć dydaktycznych z uwzględnieniem związku pomiędzy prowadzonymi badaniami i zajęciami dydaktycznymi |
bieżąca ocena jakości kształcenia w tym systematyczna ewaluacja działalności dydaktycznej nauczycieli akademickich |
dyrektorzy jednostek, władze dziekańskie, komisje ds jakości kształcenia |
środki własne |
opracowanie wzoru nowych ankiet oceny zajęć; regularna analiza ankiet oceny zajęć; |
Cel operacyjny 2.2 Dobre warunki kształcenia |
|||
-dbałość o zapewnienie studentom poczucia bezpieczeństwa |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne |
poprawa dobrostanu studentów |
-dbałość o zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami, |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z grantów zewnętrznych |
poprawa dobrostanu studentów |
-współpraca z samorządem studenckim |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne |
włączenie studentów do bieżącego monitorowania procesu kształcenia |
-wspieranie funkcjonowania kół naukowych i aktywności naukowej studentów |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki pozostające w dyspozycji organizacji studenckich, środki z programu ID UJ |
Aktywizacja naukowa studentów we współpracy z pracownikami WH |
-dbałość o zapewnienie nowoczesnych środków dydaktycznych, polepszenie warunków lokalowych |
dziekan, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z funduszu Ars docendi |
zakupy nowego sprzętu audiowizualnego, unowocześnienie wyposażenia sal dydaktycznych; remonty pomieszczeń dydaktycznych |
-modernizacja bibliotek |
dziekan, dyrektorzy instytutów, kierownicy bibliotek |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki z grantów zewnętrznych |
wzbogacenie zbiorów i zwiększenie stopnia ich digitalizacji; wprowadzenie nowych form ich udostępniania |
-stała ocena jakości obsługi administracyjnej |
dziekan, dyrektorzy instytutów |
środki własne |
poprawa jakości obsługi administracyjnej studentów |
Cel operacyjny 2.3 Absolwenci konkurencyjni na rynku pracy |
|||
poprawa jakości zajęć praktycznych w tym ćwiczeń terenowych i praktyk pedagogicznych |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne |
lepsze przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy |
podejmowanie i wspieranie przedsięwzięć umożliwiających zdobycie kompetencji transwersalnych
|
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne; środki z grantów zewnętrznych |
nabycie przez studentów kompetencji przydatnych w różnych sferach aktywności społecznej i zawodowej |
angażowania studentów w projekty realizowane we współpracy z instytucjami z otoczenia społecznego |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne, środki z programu ID UJ, środki z grantów zewnętrznych |
lepsze przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy |
3 CEL STRATEGICZNY: SILNA OBECNOŚĆ W ŚRODOWISKU SPOŁECZNYM
Cel operacyjny 3.1: Dobra współpraca z instytucjami z otoczenia społecznego |
|||
Działania |
Odpowiedzialni |
Proponowane źródła finansowania |
Zakładane efekty |
podpisanie i odnowienie umów o współpracę z instytucjami samorządowymi, muzeami, centrami kultury, szkołami, |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
środki własne; środki instytucji partnerskich |
podjęcie realizacji wspólnych projektów |
podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z instytucjami partnerskimi |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr i zakładów |
środki własne; środki programu ID UJ, środki instytucji partnerskich; środki z grantów zewnętrznych |
organizacja wystaw, konferencji, gier i konkursów; współtworzenie baz danych i archiwów społecznościowych; przygotowywanie opracowań naukowych na zlecenie; włączenie studentów do realizacji przedsięwzięć, poszerzenie ich kompetencji i lepsze przygotowanie do podjęcia pracy zawodowej |
współpraca z interesariuszami |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów |
bez dodatkowych kosztów |
organizacja spotkań rad interesariuszy; zebranie opinii i formułowanie wniosków |
wspieranie publikacji powstałych we współpracy z instytucjami z otoczenia społecznego |
dziekan, dyrektorzy jednostek |
środki własne; środki z grantów zewnętrznych |
popularyzacja badań i studiów prowadzonych przez jednostki WH; większa rozpoznawalność w przestrzeni publicznej |
Cel operacyjny 3.2: Nowe formy oddziaływania na otoczenie społeczne |
|||
stała obecność WH na platformach społecznościowych przez utrzymanie i rozwój istniejących stron w serwisach społecznościowych (Facebook, Tweeter, Instagram) |
dziekan, sekretarz wydziału, dyrekcje instytutów |
środki własne |
podtrzymywanie kontaktów z absolwentami; promocja WH wśród szerokiego grona odbiorców |
tworzenie i udostępnianie materiałów multimedialnych (min. podcastów) |
dziekan, sekretarz wydziału, dyrekcje instytutów |
środki własne, środki programu ID UJ, środki pozyskane z grantów zewnętrznych |
wsparcie edukacyjne dla uczniów i nauczycieli; promocja badań prowadzona na WH |
podejmowanie nowych przedsięwzięć otwartych dla szerokiego odbiorcy (organizacja wystaw, gier, konkursów, prelekcji; organizacja dni otwartych i promocji) |
władze dziekańskie, dyrektorzy instytutów, kierownicy katedr i zakładów |
środki własne; środki z grantów zewnętrznych |
Popularyzacja badań i studiów prowadzonych przez jednostki WH; większa rozpoznawalność w przestrzeni publicznej |